• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70979
+
-

اختصاص 200 هکتار  از اراضی خمین به کشت زعفران

کشاورزی
اختصاص 200 هکتار  از اراضی خمین به کشت زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در شهرستان خمین یک شرکت تعاونی زعفران ثبت شده و ۱۷۰ کشاورز درخواست کشت زعفران در ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان دارند، اما برای کشت این میزان مساحت زعفران،  به پیاز آن نیاز داریم.

به‌گزارش تسنیم، «مجید آنجفی» در کارگروه گیاهان دارویی و طب سنتی استان مرکزی با اشاره به توسعه کشت گیاهان دارویی در استان افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، جهاد کشاورزی استان مجری توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است.
وی اضافه کرد: نوع گیاه دارویی کشت شده در استان به عنوان مزیت برای استان بوده و بر همین اساس گیاهان دارویی مزیت‌دار استان مشخص است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: در بند الف تبصره 18 تسهیلات جهاد کشاورزی، اولویت ارائه تسهیلات جهاد کشاورزی به طرح‌های گلخانه‌ها بوده و تاکنون 20 درصد از اعتبارات این حوزه استان ابلاغ شده که همه آن جذب شده است.
آنجفی اظهار کرد: درخواست داریم اجازه پذیرش درخواست در دیگر حوزه‌ها به جهاد کشاورزی استان داده شود. وی عنوان کرد: تولید زعفران و گل‌ محمدی در برنامه‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی است که در استان مرکزی هم در اولویت قرار دارد.

آنجفی ادامه داد: ایجاد این تعاونی می‌تواند یک طرح الگویی در استان و کشور باشد. در این شرکت تعاونی زعفران در شهرستان خمین، همه مراحل کشت، فراوری و صادرات خارجی آن نیز دیده شده است.


برداشت گل محمدی 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این کارگروه با اشاره به تولید گیاهان دارویی در استان مرکزی اظهار کرد: 1572 هکتار از اراضی استان مرکزی زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد که 302 هکتار از این اراضی زیر کشت انواع گیاهان دارویی، 990 هکتار گل محمدی و 280 هکتار زیر کشت گیاه زعفران قرار دارد. «علی‌اصغر زارعی» افزود: اراضی تحت کشت گیاهان دارویی استان تحت کشت آویشن، مریم‌گلی، مرزنجوش، زوفا، نعناع فلفلی، اسطوخدوس، رزماری، گل‌گاوزبان، بابونه و غیره بوده که سال گذشته 448 تن محصول تولید شده است. 

وی بیان کرد: از مجموع اراضی زیر کشت گل ‌محمدی در استان 625 هکتار زیر کشت گل محمدی بارور و بقیه غیربارور بوده که سالانه 2100 تن گل از این اراضی برداشت شده و استان مرکزی در زمینه تولید این محصول رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است. زارعی بیان کرد: از مجموع مساحت زیر کشت زعفران در استان 202 هکتار بارور و بقیه غیربارور است و سالانه 820 کیلوگرم محصول از این اراضی برداشت می‌شود. وی افزود: اهداف کمی و کیفی سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه تولید و کشت گیاهان دارویی تولید و تأمین نهاده‌های مورد نیاز، افزایش سطح و تولید در عرصه‌های زراعی و منابع طبیعی، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی، ایجاد و توسعه بازار و برندسازی در قالب سازمان‌های تعاونی، خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است. مدیر‌ امور باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: براساس ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی امسال افزایش توسعه گیاهان دارویی آبی در استان به میزان 625 هکتار، توسعه گیاهان دارویی دیم به میزان 99 هکتار، زعفران 40 هکتار، گل محمدی آبی 100 هکتار و گل محمدی دیم به میزان 36 هکتار انجام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید